تلفن تماس: 09126160961

جنگل-زدایی-در-دنیا

جنگل زدایی چیست؟ Deforestation

قبل از پرداختن به بررسی جنگل زدایی در دنیا ابتدا جنگل زدایی را تعریف کرده سپس به بررسی آثار مخرب جنگل زدایی در دنیا می پردازیم.

جنگل زدایی یعنی چه؟

ریشه کنی و قطع درختان یک منطقه که در نتیجه آن ، منطقه مورد نظر فاقد پوشش گیاهی می شود.تبدیل جنگل ها به زمین های کشاورزی و یا گسترش شهر سازی از نمونه های جنگل زدایی در دنیا هستند.از پیامدهای جنگل زدایی در دنیا می توان به از بین رفتن گونه های گیاهی و جانوری و مهم ترین پیامد آن گرم شدن زمین (گرمایش جهانی) اشاره کرد.

جنگل زدایی در دنیا
جنگل زدایی در دنیا

عوامل موثر در جنگل زدایی در دنیا

مواردی مانند: قطع درختان برای تامین چوب و سوخت،ایجاد زمین های زراعی و چراگاه برای دام ها،ساخت شهرک های مسکونی و پیشروی شهر ها تا مناطق دارای پوشش گیاهی و حتی بنا به تصمیمات استراتژیک جنگی مانند از بین بردن بافت جنگل برای ناتوان کردن دشمن در پنهان شدن در جنگل و حملات احتمالی مانند اتفاقی که در جنگ ویتنام با آمریکا منجر به نابودی بسیاری از بافت های جنگلی در ویتنام گردید،از عوامل جنگل زدایی در دنیا می باشد.

پیامدهای جنگل زدایی در دنیا دنیا

نابودی تنوع زیست محیطی کره زمین با قطع بی رویه درختان

امروزه از بین رفتن محیط زیست عامل اصلی انقراض گونه های مختلف گیاهی و جانوری در جهان است؛ بنابراین نابودی جنگل‌های باقی مانده برای گیاهان، جانوران، انسان ها و سایر موجودات زنده فاجعه بار خواهد بود. حتی یک تک درخت در یک منطقه می تواندبسیاری از جانداران را جذب کند.

عدم تعادل وضعیت آب و هوا

جنگل زدایی زمین را دستخوش اثرات منفی تغییر آب و هوا می کند. درختان آب را از خاک می‌گیرند و با تبدیل آن به بخار، آن را وارد اتمسفر می‌کنند. بنابراین درختان در چرخه های آب نقش دارند جنگل‌ها از طریق انجام این پمپاژ بخار آب به اتمسفر در تشکیل ابر و بارندگی مشارکت می‌کنند.علاوه براین درختان خاک را مرطوب نگه می دارند.که دمای هوا را متعادل نگه می دارد. جنگل زدایی این تعادل را بر هم خواهد زد و علاوه بر فرسایش خاک باعث می شود که برخی از حیوانات محیط زیست بومی خویش را تغییر دهند. این مسئله برای ادامه حیات یا تطابق با عادات جدید بعضی از حیوانات بسیار سخت است و درنتیجه به از بین رفتن گونه های مختلف منجر خواهد شد.

گرم شدن زمین (افزایش گرمایش جهانی):

درختان نقش مهمی را در کنترل گرمایش جهانی ایفا می کنند. درختان گازهای گلخانه ای را مصرف نموده و باعث تعادل دما شده و به نوعی هوا را تصفیه می نمایند. با وقوع جنگل زدایی در دنیا ،مقدار گاز های گلخانه ای افزایش یافته و به گرمایش جهانی می انجامد. ۱۳ درصد از انتشارات جهانی کربن ناشی از جنگل زدایی است .علاوه براین درختان با ایجاد سایه و جذب گرما ، دمای محیط را کنترل می کنند. بنابراین از اثرات جنگل زدایی در نواحی فاقد پوشش گیاهی بالارفتن دمای محیط خواهد بود.

سیل :

جاری شدن سیل به دلیل از بین رفتن استحکام خاک و عدم وجود درختان در کنترل جریان های قدتمند آب و تاثیرات منفی به روی سلامت آب های زیر زمینی نیز از پیامد های منفی جنگل زدایی در سرتا سر جهان است.

 

جنگل زدایی در دنیا

جنگل زدایی در سرتا سر دنیا رخ می دهد، اما جنگل های بارانی گرمسیری هدف اصلی این فاجعه زیست محیطی است. طبق اطلاعات GRID – Arendal ، مرکز همکاری برنامه زیست محیطی سازمان ملل متحد، کشورهای برزیل، اندونزی، تایلند، جمهوری دموکراتیک کونگو و بخش هایی از آفریقا بیشترین آمار رویارویی با پدیده جنگل زدایی در دنیا را دارند. در این میان کشور اندونزی بيش ترین میزان جنگل زدایی در دنیا را دارد.

آتش سوزی جنگل ها

آتش سوزی یکی از دلایل جنگل زدایی در دنیا است متاسفانه هر ساله هزاران درخت در دنیا از بین می روند. این آتش سوزی ها به علت وجود گرمای شدید تابستان و زمستان های متعادل تر اتفاق می افتند. آتش سوزی به واسطه انسان یا طبیعت سبب از بین رفتن پوشش های جنگلی می شود.

استخراج معادن

از دیگر دلایل جنگل زدایی در دنیا برای استخراج معادن صورت می گیرد.خیلی از مناطق جنگلی غنی از مواد معدنی بوده و جای تعجب نیست که نسبت به جنگل زدایی آسیب پذیر هستند. برای مثال، حوزه رودخانه کنگو دارای ذخایر بکر طلا، کلتان (در تلفن های همراه استفاده می شود)، الماس، اورانیوم، منگنز و مس است.

چوب بری

چوب بری خصوصا چوب بری غیر قانونی یکی از عوامل اصلی جنگل زدایی در دنیا شناخته می شود. مثلا، در برزیل و اندونزی حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از قطع درختان به صورت غیر قانونی صورت می گیرد. به گفته “صندوق جهانی طبیعت” (WWF) در حدود ۲۸ درصد از واردات چوب اروپا میتواند غیر قانونی باشد. گسترش جنگل کاری میتواند راه حل و جایگزینی مفید برای چوب بری غیر قانونی فراهم کند.

تولید زغال چوب

تولید زغال چوب بعنوان یکی از عوامل اصلی جنگل زدایی در دنیا، به خصوص در جنگل های منطقه جنوب صحرای آفریقا است. خیلی از ساکنین این منطقه به علت فقر اقدام به قطع درختان برای تامین سوخت مورد نیاز خود می کنند. زغال چوب تولید شده از درختان سخت چوب قدیمی ارزشمندترین نوع سوخت به شمارمی آید چون به مدت طولانی‌تر سوخته و گرمای بیشتری تولید می کند.حدود یک سوم جمعیت جهان از هیزم برای آشپزی و گرمایش خانه های خود استفاده می کنند. به طورمثال، ۸۰ درصد از نیازهای انرژی جمهوری دمکراتیک کنگو با استفاده از چوب تامین می شود که عامل اصلی جنگل زدایی در این کشور نیز محسوب می شود.

استخراج روغن نخل جنگل زدایی در دنیا

از دیگر دلایل جنگل زدایی در دنیا ، ساخت روغن نخل است. کشور اندونزی و مالزی بیش از ۸۰ درصد از روغن نخل جهان را تامین می کنند. طی یک دهه قبل، جنگل هایی که برای ایجاد مزارع روغن نخل نابود شده اند، تقریباً سه برابر شده است.

بیابان زایی

از دیگر عواملی که سبب جنگل زدایی در دنیا می شود می توان به بیابان زایی اشاره کرد،پدیده بیابان زایی می تواند مربوط به آلودگی های انسانی باشد، بسیاری از صنایع پتروشیمی پسماند خود را در رودخانه ها رها می کنند که سبب فرسایش و نابودی خاک حاصلخیز و نابودی درختان می شود.جنگل زدایی در دنیا

جاده‌سازی جنگل‌زدایی در دنیا

راه‌سازی یکی از موارد توسعه زیرساختی است که در بسیاری از نقاط دنیا به جنگل‌زدایی منجر می‌شود چون راه‌ها و جاده‌ها می‌توانند نقش مشوق برای مهاجرت و پیشروی کشاورزی در جنگل‌ها را ایفا کنند. راه‌سازی و جاده‌سازی خصوصاً در کشورها و مناطق دورافتاده که حقوق مالکیت در آن‌ها شفاف نبوده و به‌خوبی تنظیم‌نشده‌اند، شایع‌تر است.

منابع :ویکی پدیا در دنیا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *