تلفن تماس: 09126160961

چرا-به-درختان-نیاز-داریم

با توجه به زندگی ماشینی عصر حاضر، دیگر درخت در جامعه امروزی صرفا یک گیاه تنومند با سایه و میوه نیست.درختان نقش بسیار مهمتری از یک گیاه سبز و عنصری مهم در کشاورزی را دارند. امروزه درختان و پوشش های گیاهی تاثیرات مهمی از  اکوتوریسم(طبیعت گردی :گونه ایی از گردشگری که گردشگران با قصد دیدن طبیعت بکر و انواع گیاهان و جانوران بومی به سفر می پردازند ) گرفته تا پاکسازی محیط زیست نقش مهمی در زندگی ما دارند و نیاز به درختان در جای جای زندگی ما احساس می شود.نیاز به درختان درختانیاز به درختان

فایده درخت چیست؟ چرا درخت می کاریم ؟ چرا به درختان نیاز داریم ؟ مواردی هستند که در این مقاله قصد داریم به آن ها بپردازیم.

چرا به درختان نیاز داریم

نیاز به درختان برای تولید اکسیژن و کاهش آلاینده‌‌ها نیاز به درختان

عبارت ریه‌های تنفسی جهان را از کتاب جغرافی مدرسه برای جنگل‌های آمازون به خاطر دارید؟ تولید اکسیژن و کاهش آلاینده‌ها مؤثرترین فایده درخت و  جنگل‌ها و دلیل اصلی نیاز به درختان در زندگی انسان و سایر موجودات زنده است. درمجموع ۶۰ درصد از اکسیژن مصرفی جهان توسط پوشش گیاهی تولید می‌شود، هر هکتار جنگل بنا به سن و سلامت و نوع درختانش،قادر است ضمن جذب گازکربنیک سالانه ۲.۵ تن اکسیژن (نیاز ۱۰ نفر در سال) را آزاد کند. این مقدار آن‌چنان به چشم نمی‌آید، اما در نظر بگیرید که طی میلیون‌ها سال، میلیارد‌ها درخت به‌طور مستمر با جایگزین شدن این روند تولید اکسیژن را تکرار می‌کنند.نی نیاز به درختان از به درختان

کاهش آلودگی‌های صوتی، جذب گردوغبار، جذب بعضی گازهای شیمیایی ، گاز‌های آلاینده و خطرناک (اکسید نیتروژن، آمونیاک، دی‌اکسید گوگرد و اوزون) و از بین بردن بسیاری از باکتری‌ها، قارچ‌های تک‌سلولی و حشرات مضر از فواید دیگر درختان محسوب می‌شود.

نیاز به درختان در تعدیل آب‌وهوا

درختان و پوشش‌های گیاهی باعث کنترل دمای محیط می‌شوند. درختان با خنک کردن و در حالت تعادل نگه‌داشتن محیط از گرم شدن کره زمین جلوگیری می‌کنند.افزایش طوفان ها و گردباد های سهمگین و سایر تغییرات مضر زیست محیطی از نتایج گرم شدن کره زمین است.(گرمایش زمین)

نیاز یه درختان برای کنترل آب‌های سطحی و تغذیه سفره‌های آب های زیرزمینی

برای داشتن منابع آب‌های زیرزمینی به درختان نیاز داریم.برای نفوذ یک لیتر آب در زمین‌های جنگلی، هفت دقیقه و ۴۰ ثانیه، در زمین‌های کشاورزی ۴۶ دقیقه و ۴۶ ثانیه و در محیط خارج از جنگل چهار ساعت و ۲۶ دقیقه و ۴۰ ثانیه وقت لازم است، به عبارتی در عرض یک ساعت در زمین جنگلی ۸.۴ لیتر، در زمین کشاورزی ۱.۲۹ لیتر و در محیط خارج از جنگل ۰.۲۲ لیتر آب وارد خاک می‌گردد. این آمار  نشان‌دهنده اهمیت پوشش‌های گیاهی به‌ویژه جنگل‌ها و درختان در جلوگیری از بروز سیل همچنین جلوگیری از تبخیر و تغذیه بهتر سفره‌های آب زیرزمینی است ،علاوه براین که جنگل‌ها منشأ بسیاری از رودخانه‌ها و چشمه‌ها می‌باشند.

نیاز به درختان برای مبارزه با اثر گلخانه‌ای

گرم شدن کره زمین نتیجه بیش‌ازحد انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در جو زمین است. این گاز‌ها توسط مصرف و سوزاندن سوخت‌های فسیلی و همچنین از بین بردن جنگل‌های بارانی استوایی ایجاد می‌شوند. در پدیده گلخانه‌ای گرمای حاصل از تابش نور خورشید در میان گاز‌های گلخانه‌ای محبوس شده در جو زمین به دام می‌افتند و این پدیده به گرم شدن زمین کمک می‌کند. یکی از مهم‌ترین گاز‌های گلخانه‌ای دی‌اکسید کربن  است. درختان با جذب دی‌اکسید کربن، اکسیژن تولید می‌کنند. هر یک هکتار جنگل می‌تواند، مساحتی حدود ۵۰۰۰۰ هزار کیلومتر را در عرض یک سال از وجود دی اکسیدن کربن پاک‌سازی کند. با گرم شدن زمین مساحت قطب شمال و قطب جنوب کاهش می‌یابد و آب شدن یخ‌های قطبی می‌تواند بسیاری از خشکی‌های امروزی را زیرآب فروببرد. با آلایندهای مختلف که هر روزه به آلودگی و انتشار این گاز ها دامن می زنند نیاز به درختان و افزایش پوشش های گیاهی هر روز بیشتر احساس می شود.
سایه درختان روی برکه‌ها ،دریاچه‌ها و چشمه‌ها از تبخیر شدن بیش‌ازحد آب جلوگیری می‌کند. هر نهال تازه کاشته شده در هفته حدود به چهار لیتر ونیم آب نیاز دارد.درختان همچنین رطوبت جو را نیز افزایش دهند و هوا را خنک‌تر می‌کنند.

نیاز به درختان برای جلوگیری از آلودگی آب

درختان از شدت بارش باران و برخورد آن بر روی زمین کاهش می‌دهند. این کار از جاری شدن سیل جلوگیری می‌کند. وقتی آب باران از طریق شاخه‌ها به تنه و از طریق تنه درخت به زمین نفوذ می‌کند در چنین شرایطی مقدار زیادی از آب باران در ریشه‌های درختان ذخیره می‌شود. این پدیده از هدر رفتن آب و جریان مستقیم آن به اقیانوس‌ها جلوگیری می‎کند. در این شرایط درختان مثل اسفنج عمل می‌کنند یعنی آن‌ها آب را به‌نوعی تصفیه کرده و آلودگی آن را تا حد زیادی برطرف می‌کنند و به‌صورت آرام در اختیار سفره‌های زیرزمینی قرار می‌دهند. بی‌شک درختان در هنگام بارش یکی از تأمین‌کننده‌های طبیعی آب‌های زیرزمینی هستند. این گزینه هم یکی از مهم‌ترین دلایل نیاز ما به درختان می باشد.

نیاز به درختان برای حفظ انواع گونه های جانوری و گیاهی

بدون شک حیوانات نیز در چرخه محیط‌زیست نقش مهمی را ایفا می‌کنند. وجود درختان علاوه برجذب گونه‌های مختلف حیوانات پناه و خانه انواع پرندگان و حیواناتی مانند سنجاب نیز می باشند.نیاز به درختان در سایر گونه‌های موجودات زنده نیز حائز اهمیت است. چرخه طبیعت نظم خاص خود را دارد و عوامل مختلف کنار هم قرار می‌گیرند تا طبیعت بتواند محیط زیستی سالم را بیافریند. محیط زیستی که انسان گاهی آن را دستخوش تغییرات ناسالمی کرده است. با فعالیت هایی از قبیل درخت‌کاری مثل روز درخت کاری در بیست و نهم اسفندماه می‌توانیم تا حد زیادی به پوشش‌های سبز کشورمان بیفزاییم.

نیاز به درختان برای جلوگیری از سیل

درختان بهترین مانع برای جلوگیری از ایجاد سیل هستند. دامنه‌ها و کوه‌ها اگر دارای پوشش گیاهی و جنگلی باشند،خطر سیل به مقدار زیادی کاهش می‌یابد. اما اگر این پوشش‌های گیاهی از بین رفته باشد، با بارش‌های شدید باران  جریان‌های آبی پرقدرتی در دامنه کوه‌ها ایجاد می‌شود. این جریان‌های پرقدرت باعث فرسایش خاک و بروز سیل خواهند شد که خطرات زیادی برای افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند و همچنین بافت جانوری خواهد داشت.

نیاز به درختان برای محافظت در برابر اشعه های مضر آفتاب

درختان قادرند تا حدود ۵۰ درصد از اشعه‌ی ماوراءبنفش که یکی از عوامل ایجاد سرطان پوست است را کاهش دهند، این گزینه برای کودکان که در زمین‌های بازی و محوطه باز مدرسه بازی می‌کنند و افرادی که زیاد در معرض آفتاب قرار دارند می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

نیاز به درختان برای پیشبرد صنعت اکوتوریسم

امروزه درآمد کشورهای توسعه‌یافته از طریق گردشگری در مناطق جنگلی چندین برابر برداشت چوب از آن است. این یعنی تأثیر درختان در اقتصاد ،بدون قطع بی‌رویه درختان برای تأمین چوب .حفظ ذخایر ژنتیک گیاهی و جانوری و تنوع زیستی از دیگر فواید جنگل‌هاست.با این تعاریف نیاز به درختان در اقتصاد نیز اهمیت پیدا می‌کند.

علاوه بر زیبایی بخشیدن به محیط‌زیست درختان تأثیرات مثبت و حیاتی فراوانی در زندگی ما دارند.امید است در حفظ هر چه بیشتر این میراث گران‌بها بکوشیم.

منابع: ویکی‌پدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *