تلفن تماس: 09126160961

گونه‌های درخت اورس

با گونه‌های درخت اورس یا سرو کوهی بیشتر آشنا شویم

در این مطلب گونه‌های درخت اورس معرفی شده است. وضعیت چندین گونه از درختان جونیپر هنوز درمیان تعدادی زیادی از گیاه‌­شناسان مورد اختلاف نظر است. به‌­طور کلی ما از شیوه ارائه شده در «چک لیست جهانی خانواده گیاهان منتخب» (http://wcsp.science.kew.org/qsearch.do) پیروی می­‌کنیم که درخت جونیپروس اکسلسا را به معنای دقیق، با گستره­ای از منطقه بالکان اروپا تا قفقاز می­‌پذیرد. جونیپروس پولیکارپوس، که قبلاً به­‌عنوان زیرگونه‌­ای از جونیپروس اکسلسا درنظر گرفته می‌شد، با گستره­ای از شمال شرقی ترکیه تا ترکمنستان متمایز دیده می‌­شود، درحالی­که جونیپروس سراوچانیکا (که نیز قبلاً به­‌عنوان یک زیرگونه درنظر گرفته می­‌شد)، با گستره­ شرقی­‌تری از ایران و آسیای مرکزی تا هیمالیاهای غربی نیز متمایز تلقی می­‌شود.

نام رایج: جونیپر یونانی

اطلاعات کلی

درخت اورس یا همان سرو کوهی با نام علمی جونیپروس اکسلسا، درختی همیشه سرسبز با تاجی باریک و هرمی شکل در دوران نونهالی است که با افزایش سن آن گسترش می‌­یابد. ارتفاع آن می­‌تواند 4 تا 12 متر باشد و گاهاً به 20 تا 25 متر نیز می­‌رسد. قطر تنه در درختان بزرگ­تر می­‌تواند به 150 تا 250 سانتی­متر برسد. این گیاه دارای طیف گسترده­ای از مصارف محلی است که اغلب برای تهیه غذا، دارو و طیف وسیعی از موارد مصرفی از آن استفاده می­‌شود. شاخ و برگ درخت ارس در بازارهای محلی برای استفاده به­‌عنوان بخور فروخته می­‌شود. اورس به­‌عنوان یک گیاه زینتی در باغ‌­ها کاشته می­‌شود.پراکنش ارس بسیار گسترده است و در بسیاری از مناطق به چشم می­‌خورد. اگرچه در بعضی مناطق، به‌ویژه در آسیای مرکزی، تعداد زیرگونه پولیکارپوس رو به کاهش است، اما هیچ نشانه‌­ای از کاهش کلی تعداد این گیاه وجود ندارد. این گیاه در فهرست قرمز گونه‌­های درمعرض خطر IUCN در رتبه «حداقل نگرانی» ثبت شده است (2013). لازم به ذکر است در برخی مناطق مانند ایران اطلاعاتی در رابطه با جمعیت درخت اورس که موثق باشد وجود ندارد. دامنه گستردگی این گیاه شامل اروپای جنوب شرقی تا غرب آسیا – بالکان، ترکیه، لبنان، قفقاز و ایران است.

زیستگاه درخت ارس

در بوته‌زارها، جنگل‌های برگ‌ریز و جنگل‌های مخروطی، استپ‌های کوهستانی Seriphidium maritimum و در رشته کوه‌های آلپ عمدتاً در شیب‌­های آهکی خشک، گاهاً برروی سنگ­‌های سیلیسی. در ارتفاعات از 100 تا 3950 متر می روید و تا حدودی شاخص ارتفاع به حساب می آید.

جزئیات کشت درخت ارس

سرو کوهی یا درخت اورس با نام علمی جونیپروس اکسلسا عمدتاً در آب­‌وهوای قاره­ای غرب آسیا با تابستان­های گرم و خشک و زمستان­های نسبتاً سرد یافت می­‌شود. عمدتاً در مناطقی رشد می­کند که میانگین بارندگی سالانه در آن بین 500 تا 1000 میلی­متر است. این گیاه نسبت به سرما تقریباً مقاوم است و قادر است هوای سرد را تا 20- درجه سانتیگراد در دوره­های کوتاه­مدت در حالت خواب تحمل کند. در دوران نونهالی لطیف­تر هستند و عموماً برای رشد نیاز به موقعیتی محافظت شده دارند.

ارس در خاک‌­های خشک رشد خوبی دارند. در بیشتر خاک‌­ها با وجود زهکشی مناسب رشد موفقیت‌آمیزی دارند، خاک خنثی یا نسبتاً قلیایی را ترجیح می­دهند و در خاک­های گچی نیز رشد خوبی دارند. گیاهان ریشه­دار در تحمل خشکی بسیار مقاوم هستند. رشد درخت به کندی صورت می­گیرد و نزدیک به دو قرن یا حتی بیشتر طول می­کشد تا به اندازه قابل­قبول جهت برداشت الوار و محصولات چوبی برسند، بنابراین بهره­برداری از آن­ها برای الوار مناسب، اما در مقیاس تجاری پایدار نخواهد بود.

سرو کوهی گیاهی با کاربرد زینتی

این گیاه، گاهاً به­‌عنوان یک گیاه زینتی در باغ­ها کاشته می­‌شود.

شاخ و برگ خرد شده رایحه صمغی گرمی را منتشر می­کند.

معمولاً تک‌پایه‌ای هستند، اگرچه گاهی­اوقات گونه­‌های دوپایه‌ای نیز یافت می‌شود – دراین­صورت برای کاشت بذر، گیاه نر و گیاه ماده باید درکنار هم کاشته شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *