تلفن تماس: 09126160961

موارد مصرف درخت ارس

موارد مصرف خوراکی و پزشکی درخت اورس

موارد مصرف درخت ارس بسیار زیاد و متنوع است. در این مطلب به برخی از آنها می پردازیم. سرو کوهی با نام علمی جونیپروس اکسلسا قبلاً به گونه­ای آزادانه­تر مورد بررسی قرار می­گرفت و شامل گونه­های جونیپروس پولیکارپوس و جونیپروس سراوچانیکا می­شد. این سه درحال­حاضر به­طور کلی از یکدیگر متمایز دیده می­شوند، گرچه همه آن­ها بسیار شبیه به هم هستند و ویژگی­های بسیار مشابهی دارند. تفکیک کاربردهای مختلفی که دراصل به جونیپروس اکسلسا نسبت داده شده است به هریک از این سه گونه می­تواند بسیار دشوار باشد – و مطمئناً در هر سه گونه یافت می­شود. تمام کاربردهای خوراکی که می­شناسیم در زیر فهرست شده­اند – درصورت امکان به ویژگی­هایی که فقط مختص یک گونه از این گیاه باشد اشاره می­کنیم.

بذر درخت ارس

مخروط بذر (جونیپروس پولیکارپوس) خام یا پخته. آن­ها را می­توان به صورت پخته مصرف کرد و مردم بومی مخروط­های خام را همراه با برنج میل می­کنند. مخروط­های کروی مایل به سبز، مایل به ارغوانی و آبی، حدود 7 تا 12 میلی­متر قطر دارند و تکامل آن­ها 2 سال طول می­کشد.

مصارف دارویی ارس

در رشته­ کوه­های هیمالیا این گیاه (جونیپروس سراوچانیکا) را برای فشار خون، محرک، اشتهاآور، ادرارآور، ضد نفخ و ضد تشنج مفید می­دانند. در طب عامیانه، برای درمان طیف وسیعی از بیماری­ها از جمله اسپاسم شکمی، اسهال، تب آسم، سردرد، سوزاک و لکوره استفاده می­شود.در طب عامیانه لبنان و ترکیه (هم جونیپروس اکسلسا و هم جونیپروس پولیکارپوس)، از مخروط­های بذر برای درمان بیماری­های پوستی مانند اگزما و بثورات پوستی استفاده می­شود. برای درمان طیف گسترده­ای از بیماری­های دستگاه تنفسی مانند آسم، سرفه، سرماخوردگی، برونشیت، ذات­الریه، التهاب گلو و سل، التهاب مجاری ادراری، روماتیسم و برای ازبین بردن سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا استفاده می­شود.

موارد مصرف پزشکی درخت ارس

در مناطق مختلف جهان از این گیاه برای درمان دیسمنوره، سرفه، برونشیت، سرماخوردگی، یرقان، سل، برای ایجاد قاعدگی و دفع جنین استفاده می­شود. مخروط­های بذر به­عنوان داروی ادرار آور و باز شدن قاعدگی استفاده می­شود.

از دم کرده برگ­های خشک آن برای درمان مشکلات قلبی و عصبی استفاده می­شود.

صمغ به­دست آمده از گیاه (جونیپروس پولیکارپوس) به­صورت موضعی برای تسکین دردهای روماتیسمی، کمردرد و تسکین درد دندان استفاده می­شود.

از دود شاخه­های آن در هند برای درمان هذیان تب استفاده می­شود.

مخروط­های بذر ماده برای جلوگیری از رفلاکس معده به­صورت خام یا به صورت جوشانده مصرف می­شود.

این گیاه حاوی مقادیر زیادی اسانس آلفا – سدرن، جونیپن آلفا – توژن، آلفا پینن، آلفا – سدرن، منتن و لیمونن است.

آلفا و گاما ترپینن­های موجود در عصاره این گیاه خواص آنتی­اکسیدانی بالایی دارند.

تعدادی از مطالعات نشان داد که ترکیبات مونوترپن اسانس درخت جونیپر مقاومت تنش اکسیداتیو موجودات زنده را افزایش می­دهد.

اسانس آن خاصیت ضدقارچی بسیار بالایی دارد. جزء اصلی این فعالیت­های ضدقارچی دلتا – 3 – کارن است.

اسانس به­دست آمده از برگ­ها و میوه­ها دارای فعالیت ضدباکتریایی قوی دربرابر گونه­های مختلف باکتری به­ویژه باکتری­های گرم مثبت است.

عصاره­های مختلف، به­ویژه بخش کلروفرمی این گیاه، در مهار بیماری گرمسیری لیشمانیا نقش بسزایی دارند.

عصاره مخروط­های بذر، میزان بالایی از فعالیت در مهار تومور را از خود نشان داده است، به­ویژه عصاره متانولی خام که 86.6 درصد در مهار تومور نقش داشته است.

اسانس مخروط­های بذر فعالیت آنتی­اکسیدانی زیادی را از خود نشان داده­اند. این اسانس می­تواند به­عنوان ماده نگهدارنده طبیعی عمل کند، حتی اگر در غلظت بسیار کم استفاده شود.

مطالعه دیگری نشان داد که اسانس به­دست آمده از میوه و برگ­های جونیپروس اکسلسای اصلی، سطح فعالیت آنتی­اکسیدانی پایینی دارد، درحالی­که اسانس به‌دست‌آمده از شاخ و برگ جونیپروس پولیکارپوس ماده، خاصیت آنتی‌اکسیدانی بسیار بالایی داشت.

تحقیقات نشان داد که عصاره خام گیاه، دارای خاصیت گشادکننده قلبی عروقی وابسته به اندوتلیوم و جدای از اندوتلیوم است.

عصاره این گیاه فعالیت آنتی­کولین استراز قابل توجهی را از خود نشان داده است که آن را در درمان بیماری آلزایمر موردتوجه قرار می­دهد.

پرسیکا گاردن تولید کننده نهال ارس است که می توانید در اینجا نهال ارس را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *