تلفن تماس: 09126160961

روف گاردن و انواع آن

روف‌گاردن و انواع آن

روف گاردان‌های برشی از فضاهای سبز هستند که در این مطلب به تعریف و بیان انواع آن می‌پردازیم. لازم به ذکر نیست که کیفیت محیط‌زیست در مناطق شهری لحظه به لحظه بدتر می‌­شود. فضاهای سبز تخریب می­‌شوند تا راه را برای ساخت سازه­‌های بتنی هموارتر کنند. بدون وجود مناطق سرسبز به اندازه کافی، شهرها و شهرک­‌ها برای کاهش پدیده جزیره گرمایی شهری و کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی با مشکل مواجه خواهند شد.نیاز به کنترل اثرات منفی توسعه شهری، سازندگان نسل جدید، معماران مناظر طبیعی و برنامه­ریزان شهری را به ایجاد راه­‌حل­‌هایی برای حفظ کیفیت مطلوب محیط سوق داده و یکی از گزینه‌­هایی که توصیه می‌­کنند ساختن یک باغ روی پشت­‌بام ساختمان­‌ها یا همان روف­‌گاردن است. روف‌گاردن انواع مختلفی دارد پیش از پرداختن به انواع روف‌گاردن ابتدا باید آن را تعریف کرد.

روف­‌گاردن چیست؟

روف­‌گاردن در اصل باغی است که روی پشت‌­بام ساختمان­‌ها بنا می­‌شود، در واقع فضای سبزی ساخته دست بشر در بالاترین طبقه ساختمان­‌های مسکونی و تجاری است. این مناطق سرسبز که از پوشش گیاهی مختلفی تشکیل شده‌اند به بهبود زیبایی ساختمان کمک می­‌کنند.

روف­‌گاردن­‌ها از دیرباز وجود داشته‌­اند. مردم در بین­‌النهرین باستان درخت­‌ها و درختچه‌­هایی را در بالای معابد زیگورات پرورش داده‌­اند. در زمان­‌های قدیم در برخی از خانه‌­های اروپایی سقف‌­هایی پوشیده از چمن وجود داشت و در باغ‌های معلق بابل، یکی از عجایب هفت­گانه جهان باستان، باغ‌هایی طبقه‌بندی شده با پوشش گیاهی فراوان بوده است. تا قرن بیستم، داشتن یک باغ برروی پشت­‌بام مساوی با مدرنیته و ثروت بود. در دهه 1970، اولین روف‌گاردن­‌ها ساخته شدند و انواع مختلف آن در خانه‌­ها و مؤسسات تجاری نصب شدند.

باتوجه به مناظر شهری امروزی که شلوغ است و فضای سبز کمی دارد، مالکان ساختمان‌­های مسکونی و معماران ساختمان، توسعه روف­گاردن­‌ها را ترجیح می­‌دهند. سؤال اینجاست که چه ایده‌­هایی برای روف­‌گاردن جهت ساختن یک سازه خاص ایده­‌آل هستند؟

روف‌گاردن و انواع آن

روف­‌گاردن­‌های امروزی بسته به ویژگی­‌ها و اهدافشان به سه نوع اصلی طبقه­‌بندی می­‌شوند:

روف­‌گاردن گسترده

نوعی روف­گاردن کم زحمت است که محیط رشد سبک و ساده دارد. این نوع از روف‌­گاردن با پوشش گیاهی آن شناخته می­‌شود که اغلب محدود به سرده­‌ها، خزه­‌ها، علف‌­ها، گیاهان و گل­‌های کوچک، علف­‌های صحرایی و گیاهان گوشتی است.از آنجایی که عمق متوسط رشد آن حدود 7 تا 15 سانتی‌متر است، نصب یک روف­‌گاردن گسترده، آسان­تر و مقرون به صرفه‌­تر است و به­‌طور کلی برای نگهداری از گیاهان نیازی به سیستم آبیاری خاصی ندارد. برای مدیریت آب باران، این نوع روف­‌گاردن برای سقف­‌های مسطح یا کم شیب و مقاوم­‌سازی شده ایده­‌آل است.

روف­‌گاردن نیمه فشرده یا ترکیبی

دارای ترکیبی از روف­‌گاردن­ های فشرده و گسترده است. با عمق متوسط رشد حدود 15 تا 30 سانتی‌متر میزبان اکولوژی بسیار غنی­‌تری می‌­باشد. فضای سبز در این نوع از روف­‌گاردن شامل گیاهان کوچک، چمن‌ها، علف­‌ها، درختچه‌های کوچک و پوشش‌های خاکیست که هرزگاهی نیاز به آبیاری و نگهداری متوسطی دارند. طراحی روف گاردن و فضای سبز آن در این مورد پیچیده‌تر است.

روف­گاردن نیمه فشرده به نسبت روف‌­گاردن گسترده، در نگهداری آب طوفان توانایی بیشتری دارد و درعین­‌حال پتانسیل به نمایش گذاشتن یک نمای رسمی از روف­گاردن را دارد. طراحی این روف گاردن، آن را برای مراکز مراقبت طولانی مدت از سالمندان، فضاهای بازی مهدکودک و مناطقی برای پیک­نیک شهری ایده‌­آل می‌­سازد.

روف­گاردن فشرده

 بیشتر از هر چیز دیگری معنی یک باغ برروی پشت­ بام یا پارک آسمان را دارد. این طراحی از روف­ گاردن با خاک­‌های عمیق مشخص می­‌شود که عمق متوسط رشد آن بیش از 15 سانتی‌متر است. انواع پوشش گیاهی را می­‌توان در روف­‌گاردن فشرده پرورش داد، از جمله گیاهان کوچک و بزرگ، درختچه­ها، پوشش­های خاکی و حتی درخت­های کوچک.یک روف­‌گاردن فشرده پتانسیل زیادی برای طراحی­‌های خلاقانه و تنوع زیستی دارد. این نوع روف­‌گاردن از باغ‌های خانگی کوچک، زمین‌های بازی، پارک‌های بزرگ و حتی باغ‌های سبزیجات پشتیبانی می­‌کند.

بسیار لذت بخش است که محصولات غذایی خود را بصورت اورگانیک در تراس یا سقف خانه خود پرورش دهید. اما نگهداری این نوع از باغ برروی پشت­ بام نیازمند مراقبت­‌های ویژه، نگهداری حرفه­‌ای و منظم و سیستم آبیاری پیشرفته است. این مسئله قابل درک است که وقتی ساختمانی دارای روف­گاردن است، مراقبت و نگهداری باید به­‌طور منظم انجام شود، به خصوص اگر از نوع روف­گاردن فشرده باشد. اما آیا این بدان معناست که داشتن روف­‌گاردن می­‌تواند پرهزینه باشد یا باعث نشت آب و آسیب به سازه­‌ها شود؟ جواب ما این است که در صورت استفاده از متخصصان این موضوع قابل بررسی و پیشگیری است. پرسیکا گاردن در این موضوع می‌تواند مشاور و طراحی و مجری خوبی برای روف گاردن شما باشد. با مطالعه مطلب روف‌گاردن و انواع آن می توانید اطلاعات اولیه را کسب کرده و برای گرفتن مشاوره تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *